The use of role play on the assessment of the teaching-learning process

Keywords: ramatization, Dramatization, Evaluation, Psychodramatic pedagogy

Abstract

The report aims to describe the application of dramatization in the assessment of the teaching-learning process in the academic context from psychodramatic pedagogy. The dramatization used in the academic evaluation showed itself to be a method that combines learning, acquired knowledge and congregates other knowledge; vivifies and reflects the contents; promotes the integration of the class in the academic environment; instigates the here and now; develops spontaneity, creativity and telesensitivity; promotes the commitment and participation of all; and gives a light climate to the evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fava, S. R. S., Marino, M. J., Sgorbissa, M. L, & Wechsler, M. P. F. (2005). Educação em cocriação: perspectiva sociopsicodramática. In H. J. Fleury, & M. M. Marra (Org.). Intervenções grupais na educação. (pp.17-48). São Paulo, SP: Ágora.

Haidar, E. D. & Costa, M. C. & Freitas, S. B. (1997). O olhar do psicodrama no campo da avaliação escolar. In: E. F. Puttini, & L. M. Lima (Org.). Ações Educativas: vivências com o psicodrama na prática pedagógica. (pp. 33-56). São Paulo: Ágora.

Moreno, J. L. (2012). O Teatro da espontaneidade. São Paulo: Ágora.

Oliveira, K. L. & Santos, A. A. A. (2005). A Avaliação da Aprendizagem na Universidade. Psicologia Escolar e Educacional, 09(01), 37-46. https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000100004

Pontes, R. L. (2018). A relação educador-educando. São Paulo: Ágora.

Puttini, E. F. (1997). Psicodrama pedagógico: considerações sobre a produção do conhecimento na escola. In: E. F. Puttini, & L. M. Lima (Org.). Ações Educativas: vivências com o psicodrama na prática pedagógica. (pp. 13-24). São Paulo: Ágora.

Romana, M. A. (1996). Do psicodrama pedagógico à pedagogia do drama. Campinas: Papirus.

Souza, A, C. & Drummond, J. (2018). Sociodrama na Educação. Rio de Janeiro: Wak Editora.

Souza, A. M. L. (2012). Avaliação da aprendizagem no ensino superior: aspectos históricos. Revista Exitus, 02(01), 231-254. Retirado de: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/viewFile/85/85

Published
2019-12-18
How to Cite
Almeida, V. O. de. (2019). The use of role play on the assessment of the teaching-learning process. Revista Brasileira De Psicodrama, 27(2), 231-235. Retrieved from https://revbraspsicodrama.emnuvens.com.br/rbp/article/view/13
Section
Brief Communications