The self in action: The game in Psychodrama and electronic games

  • Maria Dulce Santiago de Carvalho
  • Maria de Fátima Aranha de Queiroz e Melo
Keywords: psychodrama, games, role playing, social representation, roles

Abstract

Based on an essay “Actors in Action: The Game in Psychodrama and Electronic Games” wrote in a Master’s Degree dissertation, we have shown the mutuality between the plots that take place on a psychodrama stage and the networks that arise from a digital platform. In the articulations between psychodrama and electronic games, we have found the interlacement of the contexts of fantasy-reality representations in ludic scenarios of dramatisation, in which the protagonists, the supporting egos and the intermediate objects are equivalent to the role players, the avatars and the non-human objects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castilho, C. (2010, maio/agosto). Os games no cotidiano da vida moderna. Plurais, 1(2), 47-62. Recuperado em 3 de setembro de 2016 de http://www.revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/883

Datner, Y. B. (1995). Jogando e aprendendo a viver. In J. C. Motta (Org.), O jogo no psicodrama (2a. ed., pp. 85-95). São Paulo: Ágora.

Falcão, T. (2011). Camadas relacionais de prescrição: Alicerces para uma metodologia de análise dos jogos eletrônicos. In Compós (pp. 1-19). Porto Alegre: Associação Nacional dos Programas de Pós-graduação em Comunicação. Recuperado em 3 de setembro de 2016 de https://www.researchgate.net/profile/Thiago_Falcao/publication/258222650_Camadas_Relacionais_de_Prescrio_Alicerces_para_uma_Metodologia_de_Anlise_dos_Jogos_Eletrnicos/links/0046352769c148cc2a000000.pdf

Haraway, D. (2008). Able bodies and companiom species. In: D. Haraway, When Species meet (Grupo TAR-UFSJ, Trad., p. 161-179). London: University Minesotta Press.

Monteiro, R. M. (1979). Jogos dramáticos (6a. ed.). São Paulo: Mc Graw-Hill do Brasil.

Queiroz e Melo, M. F. A. (2006). Voando com a pipa: Esboço para uma Psicologia Social do brinquedo à luz das ideias de Bruno Latour (Tese de Doutorado – Centro de Educação e Humanidades, Programa de Pós-graduação em Psicologia Social). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ.

Turkle, S. (1997). A vida no ecrã: A identidade na era da internet (P. Faria, Trad.). Lisboa: Relógio D’Água.
Published
2020-01-09
How to Cite
Dulce Santiago de Carvalho, M., & de Fátima Aranha de Queiroz e Melo, M. (2020). The self in action: The game in Psychodrama and electronic games. Revista Brasileira De Psicodrama, 25(1), 94-100. Retrieved from https://revbraspsicodrama.emnuvens.com.br/rbp/article/view/174
Section
Brief Communications