Society of control and psychodramatic pedagogy

  • María Alicia Romaña
Keywords: Control society, Psychodramatic Pedagogy, education, micro analyzes, fragments of meaning

Abstract

With the intention of presenting the reasons why Psychodramatic Pedagogy has become an appropriate pedagogical instrument to face the characteristics of modern society this article is an invitation to find the whole in the fragment and the detail. In order to do so, it offers concepts which require a clarifying proper nomenclature and micro analysis. This article constitutes a composition that includes the knowledge of not only the educational science but of other social sciences as well attuned to the fraternal voices of teachers. The author deals with the educational practice she defines Psychodramatic Pedagogy, venturing opinions on the social system we live in which among other names can be called Control Society. She offers brief stories that show concrete learning situations reaching, in this way, the conclusions founded on the principles exposed in the body of the article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. Dialética Negativa. Madrid: Ediciones Akal, 2008. [ Links ]

ALTENFELDER, L. S. F. Uma visão holística do Psicodrama. In: Rosa-dos Ventos da Teoria do Psicodrama, Silvia Petrilli (org.). São Paulo: Ágora, 1994. [ Links ]

BAREICHA, P. Psicodrama, teatro e educação: em busca de conexões. In: Revista Linhas Críticas, v. 4, nºs 7-8. Brasília: Faculdade de Educação, 1999. [ Links ]

BORGES, J. L. De la salvación por las obras. In: Atlas. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1984. [ Links ]

CANCLINI, N. G. Culturas hibridas, estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidós, 2008. [ Links ]

CEPEDA, N. A. e MARTIN, M. A. F. Masp 1970: o psicodrama. São Paulo: Ágora, 2010. [ Links ]

CORREA, A. R. M. Infância e patologizacão: crianças sob controle. In: Revista Brasileira de Psicodrama, v. 18, n. 2. São Paulo: Febrap, 2010. [ Links ]

DE BONO, E. El uso Del pensamiento lateral. Barcelona: Editorial La Isla, 1974. [ Links ]

DI PAOLA, E. y YABKOWSKI, N. En tu ardor y en tu frío: arte y política en Theodor Adorno y Gilles Deleuze. Buenos Aires: Paidós, 2008. [ Links ]

ETCHEVERRY, J.A. Sufrimiento mental: depredador de la felicidad humana. Buenos Aires: Dunken, 2008. [ Links ]

FOUCAULT, M. El coraje de la verdad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Economica, 2011. [ Links ]

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. [ Links ]

HARDT, M e NEGRI, A. Império, São Paulo: Record, 2002. [ Links ]

LEAL, A. Fala Maria Favela: uma experiência criativa de alfabetização. São Paulo: Editora Ática, 1993. [ Links ]

MORENO, J. L. Psicodrama. São Paulo: Editora Cultrix, 1975. [ Links ]

__________. Quem sobreviverá? Fundamentos da sociometria, da psicoterapia de grupo e do sociodrama. São Paulo: Daimon, 2008. [ Links ]

MORIN, E. Ética, solidariedade e complexidade. São Paulo: Palas Athena, 1998. [ Links ]

__________. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2001. [ Links ]

OLIVEIRA, M. K. de. Vigotsky, aprendizado e desenvolvimento no processo sóciohistórico. São Paulo: Editorial Scipione, 1995. [ Links ]

PAVLOVSKY, E.; KESSELMAN, H. A multiplicação dramática. São Paulo: Hucitec, 1991. [ Links ]

PEYCERE, I. A. R. Adolescência: forma e liberdade. In: Caderno da primeira jornada de terapia artística antroposófica. São Paulo: Aurora, 2010. [ Links ]

ROMAÑA, M. A. Desenvolvendo um pensamento vivo, mediante uma didática sóciopsicodramática. In: Revista Linhas Críticas, v. 4, n. 7-8. Brasília: UNB, Faculdade de Educação, 1999. [ Links ]

__________. Pedagogia do Drama. 8 perguntas e 3 relatos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004 [ Links ]
__________. Pedagogía psicodramática y educación conciente. Buenos Aires: Lugar Editorial, 2010.(a) [ Links ]
__________. y otros. En el lugar del otro. In: Revista Saberes, n. 8, Córdoba: Ministerio de Educación, 2010. (b) [ Links ]
VILASECA, G. A. Deconstrucción Dramática: entrenamiento y saneamiento del rol profesional. [ Links ].

WEISTEIN, G. y FANTINI, M. La enseñanza por el afecto. Buenos Aires: Paidós, 1973. [ Links ]

ZANGRANDI, R. F. O Brasil é aqui. In: Revista Piauí, n. 53. Rio de Janeiro: Editora Alvinegra, 2011. [ Links ] María
Published
2020-01-13
How to Cite
Alicia Romaña, M. (2020). Society of control and psychodramatic pedagogy. Revista Brasileira De Psicodrama, 20(1), 59-70. Retrieved from https://revbraspsicodrama.emnuvens.com.br/rbp/article/view/217
Section
Sessão Livre