Reflections on the mentoring process of preparing psycodrama dissertations

  • Daniel Gulassa
  • Cecília Zylberstajn
  • Cristine G. Massoni
  • Denise S. Nonoya
Keywords: Dissertation, Mentoring, Psycodrama, Post-graduation

Abstract

There is very little academic literature available regarding the subjective aspects that influence how mentors, in their relationship with students, advise and review them while writing their theoretical dissertations for post-gradual courses in general. As this relationship is crucial in determining whether students will complete their post-graduate training, the aim of this study is to shed light on some aspects of this relationship through reflecting on the available academic literature, as well as to explore this phenomenon from a socionomic perspective. By this, we intend to provide tools for those involved, in order to be able and better manage this process using a relational perspective, to reduce the number of abandoned dissertations, and to thus further enhance scientific and socionomic knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BLEICHMAR, H. O Narcisismo: estudo sobre a enunciação e a gramática inconsciente. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987. [ Links ]

BRITO, V. Um convite à pesquisa: epistemologia qualitativa e psicodrama. In: BRITO, V; MERENGUÉ, D.; MONTEIRO, A. M. Pesquisa qualitativa e psicodrama. São Paulo: Ágora, 2006. [ Links ]

BUSTOS, D. M. Perigo... Amor à vista! Drama e psicodrama de casais. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2001. [ Links ]

__________. Narcisismo y vincularidad. Instituto de Psicodrama e máscaras. 2007. Disponível em: . Acesso em 22 mar. 2013.

CALVENTE, C. O personagem na psicoterapia: Articulações psicodramáticas. São Paulo: Ágora, 2002. [ Links ]

CUKIER, R. Sobrevivência emocional: as dores da infância revividas no drama adulto. São Paulo: Ágora, 1998. [ Links ]

__________. O psicodrama da humanidade: Utopia, será? In: COSTA. R. P. (org.). Um homem à frente de seu tempo: o psicodrama de Moreno no século XXI. São Paulo: Ágora, 2001. [ Links ]

ENDE, J. Feedback in clinical medical education. Journal of American Medical Association (JAMA), v. 250, n. 6, p. 777-781, 1983. [ Links ]

FERREIRA, L. M.; FURTADO, F.; SILVEIRA, T. S. Relação orientador-orientando. O conhecimento multiplicador. Acta Cirúrgica Brasileira, v. 24, n. 3, p. 167-172, 2009. [ Links ]

HAZAN, M. G. Self: três abordagens psicológicas. In: COSTA. R. P. (org.). Um homem à frente de seu tempo: o psicodrama de Moreno no século XXI. São Paulo: Ágora, 2001. [ Links ]

HEINRICH, K. T. Doctoral Advisement Relationships between Women: On Friendship and Betrayal. Journal of Higher Education, v. 66, n. 4, p. 447-469, 1995. [ Links ]

KOHUT, H. Psicologia do Self e a Cultura Humana: reflexões sobre uma nova abordagem psicanalítica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988. [ Links ]

LEITE FILHO, G.; MARTINS, G. Relação orientador-orientando e suas influências na elaboração de teses e dissertações. Revista de Administração de Empresas, v. 46, p. 99-109, 2006. [ Links ]

MERENGUÉ, D. Psicodrama e investigação científica. In: BRITO, V; MERENGUÉ, D.; MONTEIRO, A. M. Pesquisa qualitativa e psicodrama. São Paulo: Ágora, 2006. [ Links ]

MORENO, J. L. Psicodrama. São Paulo: Cultrix, 1975. [ Links ]

__________. Fundamentos do psicodrama. São Paulo: Summus, 1983. [ Links ]

__________. Psicoterapia de grupo e psicodrama – Introdução à teoria e à prática. 2. ed. Revisada. Campinas: Editorial Psy, 1993.

__________. Teatro da espontaneidade. 3. ed. São Paulo: Ágora Daimon, 2012. [ Links ]

MULLINS, G.; KILEY, M. "It's a PhD, not a Nobel prize": how experienced examiners assess research theses. Studies in higher education, v. 27, n. 4, p. 369-386, 2002. [ Links ]

PEZZI, S.; STEIL, A. V. A análise do processo de exame de grau na pós-graduação strictu sensu. Revista Educação e Pesquisa, v. 35, n. 1, p. 33-50, 2009. [ Links ]

POWELL, S.; MCCAULEY, C. Research degree examining: common principles and divergent practices. Quality assurance in education, v. 12, n. 2, p. 104-115, 2002. [ Links ]

SETUBAL, A. A. Pesquisa no serviço social: Utopia e realidade. São Paulo: Cortez, 1995. [ Links ]

SEVERINO, A. J. Pós-graduação e pesquisa: o processo de produção e de sistematização do conhecimento. Revista Diálogo Educacional, v. 9, n. 26, p. 13-27, 2009. [ Links ]

VALE, E.; GONTIJO, B.; MARQUES, S. Deveres e responsabilidades dos pareceristas. In: Anais Brasileiros de Dermatologia, v. 83, n. 4, p. 281-282, 2008. [ Links ]

VIANA C. M. Q. Q.; VEIGA, I. P. A. O diálogo acadêmico entre orientadores e orientandos. Educação, v. 33, n. 3, p. 222-226, 2010. [ Links ]
Published
2020-01-16
How to Cite
Gulassa, D., Zylberstajn, C., G. Massoni, C., & S. Nonoya, D. (2020). Reflections on the mentoring process of preparing psycodrama dissertations. Revista Brasileira De Psicodrama, 21(1), 81-94. Retrieved from https://revbraspsicodrama.emnuvens.com.br/rbp/article/view/318
Section
Artigos Inéditos