Dialogue with the leadership through the sociodrama: from feared scenes to the development of competencies

  • Georges Salim Khouri
  • Mara Sampaio
  • Carlos Francisco Linhares de Albuquerque
Keywords: Socio-educational psychodrama, Sociodrama, Role-playing, Management development

Abstract

This paper presents an organizational intervention implemented in an oil sector company, based on the synergy between psychodrama and a social anthropological approach to leadership. Its goal was to identify the gap between the desired skills of supervisors and managers and the actual skills demonstrated in the real role performance within the organizational context. The suggested group approach is innovative, as it facilitates the switching between sociodramatic experiences of feared scenes and the ‘in situ’ and immediate cognitive conceptual approach of the emerging theme. The entire behavioral dimension was managed through Sociodrama and Role-playing, through the use of intuitive, affective, conceptual and functional approaches a recommended by the pedagogy of drama.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDALÓ, C. Mediação grupal: uma leitura histórico-cultural. São Paulo: Ágora, 2006.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BLATNER, A. Uma visão global do psicodrama: fundamentos históricos, teóricos e práticos. São Paulo: Ágora, 1996.

FRIEDMAN, T. L. O mundo é plano: uma breve história do século XXI, Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.

KELLERMANN, P. O psicodrama em foco e seus aspectos terapêuticos. São Paulo: Ágora, 1998.

KHOURI, G. Desenvolvimento de papéis nas organizações: “Do sociodrama tematizado ao role-playing”. 14 f. Monografia (Conclusão do curso de Psicodrama Socioeducacional). CEPS (Centro de Psicodrama e Sociodrama – Bahia) – Salvador – Bahia, novembro de 1996. Disponível em . Acesso em: 3 jul. 2014.

KNOWLES, M. S.; HOLTON, E. S.; SWANSON, R. A. Aprendizagem de resultados: uma abordagem prática para aumentar a efetividade da educação corporativa. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

MARRA, M; FLEURY, H. (orgs.). Grupos: intervenção socioeducativa e método sociopsicodramático. São Paulo: Ágora, 2008.

MORENO, J. L. Psicodrama. São Paulo: Cultrix, 1975.

_____________. Quem sobreviverá? Fundamentos da sociometria, psicoterapia de grupo e sociodrama, v. 1, 2 e 3. Goiânia: Dimensão Editora, 1992.

ROMAÑA, M. A. Do psicodrama pedagógico à pedagogia do drama. Campinas: Papirus, 1996.

_______________. Construção coletiva do conhecimento através do psicodrama. Campinas: Papirus, 1992.

RUAS, R; ANTONELLO, C; BOFF, L. Aprendizagem organizacional e competências. Porto Alegre: Bookman, 2005.

WILLIAMS, A. Psicodrama estratégico: a técnica apaixonada. São Paulo: Ágora, 1994.

_____________. Temas proibidos: ações estratégicas para grupos. São Paulo: Ágora, 1998.
Published
2020-01-20
How to Cite
Salim Khouri, G., Sampaio, M., & Francisco Linhares de Albuquerque, C. (2020). Dialogue with the leadership through the sociodrama: from feared scenes to the development of competencies. Revista Brasileira De Psicodrama, 22(1), 22-31. Retrieved from https://revbraspsicodrama.emnuvens.com.br/rbp/article/view/366
Section
Artigos Inéditos