Concepts in action: the use of a dramatic game as a tool from psychodramatic pedagogy applied to a group of psychodrama trainees

  • Gisele da Silva Baraldi
  • Maria Aparecida Fernandes Martin
Keywords: Psychodrama, Psychodramatic Pedagogy, Spontaneity, Dramatization, Group

Abstract

This article discusses the effects of dramatic games used with a group of psychodrama students, through the perspective of Psychodramatic Pedagogy. The results show an improvement in the understanding and inter-connecting of concepts, through the stimulation of critical thinking, spontaneity, creativity and a proposal for horizontal and democratic relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERMUDEZ, J. R. Introdução ao Psicodrama. 3ª ed. São Paulo: Editora Mestre Jou, 1980. [ Links ]

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011. [ Links ]

______. Conscientização- teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 2001. [ Links ]

RAMALHO, C. M. R. A dinâmica de grupo aplicada à Educação: o Psicodrama Pedagógico e a Pedagogia Simbólica. Texto não publicado, Aracaju: arquivo PROFINT/SE, 2001. [ Links ]

ROMAÑA, M. A. Pedagogia do drama. 8 perguntas & 3 relatos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. [ Links ]

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 3ªed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. [ Links ]
Published
2020-01-21
How to Cite
Baraldi, G. da S., & Aparecida Fernandes Martin, M. (2020). Concepts in action: the use of a dramatic game as a tool from psychodramatic pedagogy applied to a group of psychodrama trainees . Revista Brasileira De Psicodrama, 22(2), 62-70. Retrieved from https://revbraspsicodrama.emnuvens.com.br/rbp/article/view/393
Section
Brief Communications